Fra hustelefon til mobiltelefon

Tiden går, og det samme gør udviklingen, nogen gange virker det nærmest som om den sprinter. Engang have alle husstande bare én enkelt telefon. Skulle du snakke med en person, kunne du ringe til hans hjem, og ellers bare krydse fingre for, at vedkommende var hjemme og at det derfor var muligt at komme i kontakt.

I dag har de fleste husstande et antal mobiltelefoner, som der som minimum til svarer antallet af beboere i huset. Hvis du vil i kontakt med en person, ringer du direkte til vedkommende. Det er efterhånden sjældent at der ikke bliver svaret, dette er uanset om modtageren af opkaldet reelt set har tid til at besvare opkaldet eller ej. Det er tanken om, at have misset et vigtigt opkald, den risiko er man ikke villig til at løbe. Tænk bare hvor problematisk dét må have været før i tiden, sådan hver eneste dag, at gå glip af vigtig opkald, fordi man ikke havde en mobiltelefon at blive kontaktet på. Det var vel i højere grad også charmen ved at have en hustelefon.

Telefonen havde selvfølgelig sin placering i hjemmet, ofte flankeret af en god stol. Det betød at et telefonopkald var noget man gav sig tid til. I dag, ringer folk hele tiden, og jeg tror ikke at kvaliteten af den samtale som foregår fra køledisken i supermarkedet, kan måle sig med kvaliteten af den samtale som blev først fra ”telefonstolen” tidligere.

Så, imens teknologien sikrer at opkalds-lyd-kvaliteten bare bliver bedre og bedre, så bliver indholdet bare dårligere. Til gengæld misser jeg sjældent et opkald.

 

395518_1678

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.

Comments are closed.